Digitális tanulás-tanítás

Digitális tanulás-tanítás

Testek 3D-ben

2013. március 14. - Kiss Tamás Szabolcs

4kesz_1.jpg

A matematika tanításában különböző szemléltető és segédeszközöket használunk a munka könnyebbé és hatékonyabbá tételére. A testekkel kapcsolatos ismeretek megszerzéséhez alkalmazunk drótváz, test, konstrukciós és egyéb modelleket. Ezek segítenek a térszemlélet fejlesztésében, a térbeli összefüggések felismertetésében.

A technika fejlődésével a szemléltető és tanulást segítő eszközöknek is fejlődniük kell, hogy az egyre nagyobb tudásmennyiséget (illetve ennek lényeges részét) a tanulók megszerezhessék.

A következő oktatóprogram megtartja a régebbi segédeszközök jó tulajdonságait: az egyes testek és objektumok konkrét megjelenítését, megvizsgálhatóságát, új térbeli alakzat létrehozását, szemléletességét. Előnye, hogy nincs szükség drága 3D-s monitorra, TV-re, csak egy filléres kétszínű szemüvegre. Az eddigi eszközökkel nem vagy csak nagyon nehezen lehetett szemléltetni a testek származtatását. Itt a programban ez egyszerűen és látványosan megtehető. A program erénye: a kreatív munka lehetősége, a test létrehozása, módosítása. A modellekkel ellentétben nincs technikai megkötöttség. A gyerekek kiélhetik alkotó fantáziájukat, és közben akaratlanul is tanulnak, fejlődik a térlátásuk, térszemléletük. Az ilyen aktív tanulás az ismeretszerzés legkönnyebb és leghatékonyabb eszköze.

Nem titkolt célom, hogy a program újfajta, szokatlan megjelenítési módszerével megszerettessem a gyerekekkel ezt a témakört és ezen keresztül az egész matematikát.  

A program működésének elméleti háttere:

A térlátást csecsemőkorunktól kezdve tanuljuk, hosszú időn keresztül. A bal és jobb szem által közvetített eltérő képek alapján az agyban jön létre a térbeli kép érzete. Felismerjük a testek formáját, elhelyezkedését hozzánk és a többi tárgyhoz képest.

A programban ezt a két különböző képet használom fel a térélmény létrehozásához, amivel  tulajdonképpen becsapom a néző agyát.

A program úgy feltételezi, hogy a test a képernyő előtt van, és a beállítástól függően  kb. fél méter távolságból nézzük. A bal szemből induló vetítősugarakkal levetíti a testet a képernyő síkjára, majd ugyanezt teszi a jobb szemből kiindulva is. Ezután a két képet két színnel kirajzolja. Amikor a speciális szemüveget felvesszük, mindkét szemünk csak a neki megfelelő képet látja, a bal szem a tárgyat kicsit balról, a jobb szem kicsit jobbról. Ez a  komplementer színek alkalmazásával érhető el. A piros fólián keresztül a piros kép nem látszik, a kék rajz pedig fekete lesz. A másik szemnél ugyanez van csak fordítva.

Ekkor azt hisszük, hogy nem a képernyőt nézzük, hanem a megfelelő pontok vetítősugarainak metszéspontját, vagyis a testet, pedig az valójában nincs is ott. Ez az optikai csalódás könnyebben jön létre, ha a monitor elé nézünk és a fejünket egy kicsit ide-oda mozgatjuk. Ilyenkor az alakzat is ide-oda torzul. 

A program használata a tanítási munkában:

A programot elsősorban felső tagozatos és gimnazista tanulóknak szánom a matematika tanulás megkönnyítésére.

A „Testek származtatása” részt használhatjuk új anyag tanításakor a tanári magyarázat, táblai rajz, tankönyvi ábra és más modellek alkalmazása mellett vagy helyett. Használható önálló ismeretszerzésre órán vagy otthon. Összefoglaláskor, ismétléskor is hatékonyan alkalmazhatjuk önálló vagy csoportmunkában.

A „Testszerkesztés” rész használható frontálisan, tanári irányítással. Pl.: a tanár megmondja, hogy milyen testet kér, és a tanulók elkészítik. Vagy a testet mutatja meg, és a  nevét kéri.

Feladatmegoldás során, ha a tanuló nem érti, nem látja a térbeli összefüggéseket, a programmal lehet segíteni.

Más tantárgyaknál is lehet alkalmazni. Rajzórán a perspektivikus leképezés szabályainak felismerésére használható.  A szempont mozgatásának eredményét, a térbeli párhuzamosok helyzetét, irányát, a rövidülést stb… figyelhetik a gyerekek. Ilyenkor szemüveg nélkül, csak az egyik képet mutatva érdemes használni.

Alkalmazható biológiaórán a térlátás folyamatának szemléltetésére, a térlátás tanulásának bemutatására.

Használható informatikaórán vagy szakkörön a számítástechnika felhasználási területeivel való ismerkedés során, amikor különböző tantárgyak oktatóprogramjait mutatjuk be.

Honlapom, információkkal a program használatához és letöltési lehetőség: http://kisstamas.atw.hu/

A program közvetlen letöltése: itt

A szükséges 3D-s szemüveg megalkotása egyszerű feladat,  készíttessük el a diákokkal: http://www.liceumfoto.hu/cikkek/3D_szemuveg_keszitese_hazilag.php

Készítette: Kiss Tamás
Átdolgozta: Hülber László

A bejegyzés trackback címe:

https://etanar.blog.hu/api/trackback/id/tr305126865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása